Scyzorykon 2025 – Program Festiwalu

Program Scyzorykonu tworzą następujące dzielnice (strefy) tematyczne:

  • DZIELNICA HANDLOWA – Strefa Wystawców Standard
  • DZIELNICA BAZARKÓW – Strefa Wystawców Mini
  • DZIELNICA PLANSZÓWEK
    • Setki gier planszowych i karcianych
    • Zapisy na sesje RPG i LARP
    • Prezentacje prototypów gier planszowych
  • DZIELNICA VIDEO
    • Kilkadziesiąt stanowisk z grami komputerowymi, konsolowymi oraz retro
    • Turniej Counter Strike 2
    • Turnieje i quizy w gry video
    • Wesoła Konsolówka
    • Strefa retro
  • ŚRÓDMIEŚCIE (Scena główna)
    • Prelekcje
    • Konkurs cosplay
    • Koncerty muzyki średniowiecznej, gotyckiej, fantasy i dark cabaret
    • Quizy
  • DZIELNICA UNIWERSYTECKA (Sala prelekcyjna)
    • Prelekcje
    • Warsztaty
  • SALA TURNIEJOWA
    • Mistrzostwa Miasta Kielce Rummikub
    • Mistrzostwa Województwa Świętokrzyskiego w Hero Realms
    • Pierwszy w Kielcach turniej Twist w Rummikub
    • Star Wars Unlimited (Premier constructed)
    • Turniej Splendor
    • Turniej Halli Galli
    • Turniej 6 Bierze!
    • Turniej Fomor RPG
    • Turniej Ekosystem
    • Magic the Gathering: Vintage Cube
    • Turniej Blokus
  • DZIKIE POLA – strefa przed centrum kongresowym
    • Sesje RPG
    • Sesje LARP
    • Warsztaty
  • DZIELNICA STAR WARS – wioska Gwiezdnych Wojen, którą tworzą następujące ekipy:
    • Manda’Yaim
    • Wielka Armia Republiki
    • Jedi Order
    • Saber Arts
  • DZIELNICA KARCZMARZY
    • Street Food Polska
  • DZIELNICA B2B
  • DZIELNICA IMPREZOWA
    • VIP Afterparty w klubie Ultra Violet (tylko dla posiadaczy biletów premium)

Scyzo-Mapka

Harmonogram

Poniżej znajdziecie harmonogram i szczegóły wybranych punktów programu Scyzorykonu 2025:

(Niektóre punkty mogą wciąż ulec zmianie.)

ŚRÓDMIEŚCIE (Scena główna)
sobota, 19 lipca 2025
GodzinaTytułRodzajProwadzący
11:00Otwieramy ScyzorykonInneScyzorykon
11:05Shrek is life, czyli geneza zielonego ograPrelekcjaMagdalena „RPGowa Lenka” Botor
12:00200 Lat popkulturyPrelekcjaPiotr „Durley” Durlik
13:00Głosy w głowie, czyli jak brzmią postaci z książek?PrelekcjaBartłomiej Sztobryn
14:00Kobiety w fantastyce. Kiedyś i dziś.PrelekcjaSylwia Gudyka
15:00Skrytobójcy w popkulturze.PrelekcjaZeter Zelke
16:00Czy Japonia wygląda jak w anime?PrelekcjaWojtek „TopGar” Grabowski
17:00Konkurs CosplayCosplayScyzorykon
18:00Harevis & NaniKoncertScyzorykon
18:45Wyniki konkursu Cosplay i wręczenie nagródCosplayScyzorykon
19:00Góra TrollaKoncertScyzorykon
20:00Kruczy SenKoncertScyzorykon
21:00The Dancing CrowKoncertScyzorykon
niedziela, 20 lipca 2025
11:00Ej! A jak byś opisał…?PrelekcjaBartłomiej Sztobryn
11:30Ciekawy bohater w 5 minPrelekcjaAdrian „Żuław” Żuławiński
12:30Takayama ryu BattojutsuPrelekcjaMichał Biłejszys
13:30Blue Lock – nowy kierunek dla sportowych tytułów?PrelekcjaMarek Stępień
14:30Quiz Dubbingowy 2.0QuizAdrios4795 & MajkiFighter
16:30Do zobaczenia za rok!InneScyzorykon

DZIELNICA UNIWERSYTECKA (Sala prelekcyjna)
sobota, 19 lipca 2025
GodzinaTytułRodzajProwadzący
11:00„Wzór” scenariusza – czyli jak skonstruowana jest (prawie) każda historia.PrelekcjaFantastyczna Przewodniczka
12:00Czworonożni Bohaterowie – Psy Medyczne i Asystujące w służbie CzłowiekowiWarsztatyMagda „Rose” Kolus
13:00Czy z horroru można się śmiać?PrelekcjaŁukasz Rzadkowski
14:00Deus vult: losy pierwszej krucjatyPrelekcjaAntek „Marik Awaud” Matuszewski
15:30„Ucz się, rzucaj, wygrywaj: sekrety planszówek w szkolnej klasie”PrelekcjaKatarzyna Głowania
16:00Towaroznawstwo zielarskie – fantastyka a współczesna medycyna.PrelekcjaMonika „Ignisse” Katan
17:00Dark Horse – historia wydawnictwaPrelekcjaPiotr „Durley” Durlik
18:00Poznajcie Gwenpool, najfajniejszą łamaczkę czwartej ściany!PrelekcjaAdrian „Adrios4795” Maniak
18:30Ile bakterii może zatańczyć na główce szpilki?PrelekcjaKlaudia Musiał
19:30O bocianach, które leczyły, czyli jak lekarze plagi przeniknęli do popkulturyPrelekcjaCorvinus Krukowski
20:30Jak ułożyć wiga i nie zwariować? Czyli wszystko o perukachPrelekcjaPiotr „Ryu” Zaniuk
niedziela, 20 lipca 2025
11:00Innowacyjny model rozgrywki on-line oparty o współdziałanie graczy z wykorzystaniem konceptu „zdrajcy”PrelekcjaAwaken Realms
12:00Trzecia siła Gwiezdnych Wojen – MandalorianiePrelekcjaAntek „Marik Awaud” Matuszewski
13:00Zgadnij Nutkę! – Czyli Jaka to MelodiaQuizMagda „Rose” Kolus
14:30Wydawnictwa Mangowe w PLPrelekcjaMarek Stępień
16:00Marinette Dupain-Cheng – stalkerka czy jedynie niewinnie zakochana nastolatka?PrelekcjaDominika „Nik” Rzepnicka

Prototypy Gier
TytułLokalizacjaProwadzący
Saga: Epickie przygodyDzielnica PlanszówekDaniel Kopeć
Fiorino – board gameDzielnica PlanszówekDawid Zych
LativariumDzielnica PlanszówekAdrian Lubieniecki
James Archiwista z licencją na brakowanieDzielnica PlanszówekKatarzyna Głowania

Warsztaty
TytułLokalizacjaProwadzący
Warsztaty z malowania figurekDzikie Pola, Sobota 13:00-15:00 i 16:00-18:00Arek Anioł, Piotr Durlik, Damian „Youdeck” Judziński (SKGF Arcanum)
Zaklęcie na piękne litery: Warsztaty kaligrafii dla magów słowaDzikie Pola, Sobota 12:00-14:00Katarzyna Głowania
Takayama ryu Battojutsu (Walki na miecze)Dzikie PolaMichał Biłejszys
Filcowanie z pasją – Króliczek w stylu kawaii.Stoisko „Marysiowe Misie”Marianna Kochanowska
Pieczęci lakowe – odbij samDzielnica Handlowa, Sobota 13:00-14:30, Niedziela 13:00-14:30Aleksandra „Siostra Rabina” Kęsoń
Warsztaty robienia masek mandaloriańskich dla najmłodszychDzikie Pola, Niedziela 11:00-12:00Julia Wierzbicka (Liyu)
Warsztaty robienia zbroi mandaloriańskich dla najmłodszychDzikie Pola, Niedziela 12:00-14:00Julia Wierzbicka (Liyu)
Strefa Pierwszej Sesji RPG | Nosacze Gra FabularnaDzikie PolaSzymon Mazur
Pomaluj sobie kubek lub filiżankę!Dzikie PolaKarolina Adamiec (Flamazing Ceramics)
Odkryj Strefę Fantastycznej Rozgrywki!Przy Wejściu GłównymFantastyczne Gadżety

TURNIEJE – SALA TURNIEJOWA
Sobota
GodzinaNazwa
11:30Turniej Counter Strike 2
12:00Star Wars Unlimited (Premier constructed)
11:30Rummikub
13:00Splendor
16:00Rummikub Twist
17:00Halli Galii
19:006 Bierze!
Niedziela
GodzinaNazwa
11:00Mistrzostwa Województwa Świętokrzyskiego w Hero Realms
11:00Turniej Fomor RPG
12:00Ekosystem
13:00Magic the Gathering: Vintage Cube
14:30Finał Turnieju Counter Strike 2
15:00Blokus

Wioski Tematyczne

Dzielnica Star Wars

Rozkaz 66 zmienił układ sił w Galaktyce. Nastały mroczne czasy. Czasy Imperium. Niektórzy przyjęli to gorzej niż inni. Niedobitki Jedi, Mandaloriańscy wojownicy, klony-dezerterzy, dawni akolici hrabiego Dooku muszą połączyć swoje siły i przetrwać w nowej rzeczywistości. Ich obóz znajdziecie właśnie na Scyzorykonie, prowadzony przez 4 organizacje Star Wars – WAR Cosplay Group, Manda’Yaim – Polską Społeczność Mandalorian, SaberArts Kraków i Jedi Order.

W obozie oprócz poznania tych grup i ich historii zobaczycie:

  • Centrum dowodzenia i zbrojownię – gdzie zobaczycie jak planują swoje kolejne ruchy, przeglądają i sprawdzają sprzęt przed następnymi akcjami.
  • Polową kantynę – gdzie będziecie mogli posłuchać historii z niezliczonych bitew i potyczek, zagrać w sabacca czy pazaaka czy też po prostu odpocząć.
  • Strefę medytacji – gdzie wraz z innymi mocowładnymi możecie poczuć otaczającą Was Moc, a także zgłębić wiedzę ukrytą w pradawnych holokronach, cudem uratowanych ze Świątyni Jedi.
  • Arenę pojedynków – gdzie przeciwnicy Imperium doskonalą swoje umiejętności bojowe przed następnymi walkami

Stowarzyszenie Topory (Dzikie Pola)

Stowarzyszenie „Topory” to grupa znajomych i przyjaciół, których połączyła wspólna pasja do RPGów oraz Fantastyki wszelakiej. W naszej wiosce możecie przyjąć od nas Toporne Questy, odnaleźć odpowiedź na pytanie „Co to są te RPGi?”, posłuchać tipów jak zacząć swoją przygodę z grami fabularnymi, poszukać inspiracji i pomysłów do przyszłych kampanii, poopowiadać nam o swojej zajawce, a przede wszystkim pogadać jak to nerd z nerdem, żeby umilić sobie czas. Wpadnijcie, a na pewno nie wyjdziecie z pustymi rękami. 😉

Sesje RPG i LARP

Zapisy na sesje RPG i LARP prowadzimy u Herszta Mistrzów Gry – Macieja Hetmańczyka, w DZIELNICY PLANSZÓWEK.

Tytuł sesjiProwadzącySystemMaksymalna liczba graczyMinimalny wiek graczyCzas trwania sesjiTermin
Blood on the Clocktower – gra dedukcyjnaMateusz Górzyńskispołeczna gra dedukcyjna16161-2hPrzez cały czas
Twoja Pierwsza Sesja RPGSzymon MazurNosacze Gra Fabularna571-2hPrzez cały czas
Wyspa Krwi i PiórJoanna „Arte” JasińskaAgon4165-6hNiedziela, 11:00
Zakazana TajemnicaAdrian „Żuław” ŻuławińskiFabula Ultima4163-4hSobota, 18:00
GODAI RPG – NanbanjinMichał Elan SułkowskiGODAI RPG4183-4hSobota – Niedziela
[ONLINE na Scyzo Discordzie]
Komu bije dzwonMateusz „Xavris” SzymanowskiZew Cthulhu4183-4hSobota, 13:00
Wilcza nora / S jak SzpitalMateusz „Xavris” SzymanowskiWalking Dead4183-4hNiedziela, 13:00
LARP „Umarł Lord, niech żyje…”Jan Swirskiautorski20184hSobota, 18:00
LARP „Kielcensztajn”Maciek HetmańczykBraunstein25185hSobota, 17:00

Opisy sesji

Pewnego razu na USS „NASHI”

Kosmiczni Marines z 3. Batalionu Korpusu Kolonialnego właśnie dokonali niemożliwego – w błyskawicznej akcji udało im się odbić grupę naukowców więzionych przez siły Związku Narodów Postępowych. Po tygodniach planowania, dramatycznych walk i napiętych chwil w mroku obcej przestrzeni, na pokładzie statku USS „Nashi” wreszcie zapadła atmosfera ulgi. Kurs jest już ustawiony na bazę, a najbliższa stacja orbitalna ma oznaczać zasłużony odpoczynek.
Powietrze na pokładzie USS „Nashi” jest chłodne i nieruchome, wypełnione jedynie szumem systemów podtrzymywania życia. Za iluminatorami rozciąga się bezkresna czerń kosmosu, niezmienna, obojętna. Wszystko przebiega zgodnie z procedurą – przynajmniej na pierwszy rzut oka. Jednak nawet najbardziej rutynowy powrót do bazy może mieć swój nieprzewidziany epilog.

Pewnego razu w Krypcie 113

W ciemnym, ledwie oświetlonym pomieszczeniu, stare ciało drży na skrawku brudnego materaca. Skóra starca przypomina pergamin – popękany i blady, któremu nigdy nie było dane ujrzeć słońce. Cienki i płytki oddech jest przerywany kaszlem, a matowe, zapadnięte oczy wpatrują się w przestrzeń, której nie widzą. Ledwo słyszalnym głosem zaczyna mówić…
– Kiedyś… – krztusi się lekko, jakby każde słowo odrywało kawałek jego duszy. – Kiedyś Krypta była naszym rajem. Tak… mówili, że to nasz dom, nasza przyszłość, nasze zbawienie. Ale spójrz na mnie… czy widzisz tu zbawienie? – parska gorzko, przerwa na krótki, suchy śmiech, który zamienia się w bolesny kaszel.
– Wielka wojna spaliła wszystko, a my… my byliśmy wybrańcami. Zaczęło się dobrze. Nasi dziadkowie weszli tu pełni nadziei, z ulgą, że uciekli od ognia i popiołu. Wszystko działało jak w zegarku. Zapasów… mieliśmy pełne magazyny, każdy wiedział, co ma robić. Rodziliśmy się tutaj i umierali w łóżkach otoczeni rodziną.
– Pierwszy Nadzorca mówił, że Krypta to dar. „Czekamy, aż świat się oczyści” – powtarzał. A oni… uwierzyli. Płodne pola hydroponiczne, czysta woda, edukacja… Taki mały, sztuczny świat, ale lepszy od piekła tam, na zewnątrz.
– A teraz wy stoicie przed szansą. To wy musicie zdecydować. Drzwi. Drzwi Krypty… czy zdołacie je otworzycie, czy pozwolicie nam wszystkim zdechnąć tutaj, w ciemności? Powierzchnia… może to piekło, może raj. Ale… ale tu już nie ma nic. Nic! Otwórzcie… albo sięgnijcie po resztki tego, co jeszcze macie. I nie patrzcie za siebie. Tylko przed siebie… ku światłu. Bo tam jest śmierć albo… nadzieja.
Jego głos słabnie. Powoli osuwa się na materac. Patrzy jeszcze raz w górę, jakby próbował zobaczyć niebo przez setki ton betonu. Gdzieś tam… Charknięcie… Ostatni oddech… Dźwięk kapiącej wody i metaliczne odgłosy szwankującego systemu wentylacji…

Blood on the Clocktower – gra dedukcyjna

🔔 Blood on the Clocktower — dołącz do gry kłamstw, dedukcji i tajemnic! W małym miasteczku zło ponownie budzi się do życia… Jedno z was to demon, inni to jego słudzy, a reszta — mieszkańcy próbujący odkryć prawdę zanim będzie za późno.
Blood on the Clocktower to wyjątkowa gra społeczna, w której każda postać ma specjalną moc, nikt nie odpada z rozgrywki, a narracja tworzy niezapomniane historie. 🎭 Blefuj, dedukuj, oskarżaj i zaufaj… ale uważaj, komu!
Dołącz do naszej sesji — wystarczy odrobina odwagi i chęć dobrej zabawy!

Wyspa Krwi i Piór

Gdy wasze imiona odbijają się echem między gwiazdami, traficie na wyspę Aellonis – niegdyś spokojną, dziś rozdartą przez klątwę i wstydliwą tajemnicę.
Duch zamordowanego króla domaga się zadośćuczynienia, harpie nękają lud, a starszyzna wskazuje niewinną dziewczynę jako ofiarę dla przebłagania gniewu.
Czy odkryjecie prawdę? Czy wybierzecie sprawiedliwość, zemstę… a może kompromis?
Czasem to nie miecz, lecz decyzja zostawia najgłębsze blizny.

Zakazana Tajemnica

Futurystyczny świat pełen technologii, podzielony na górną – bogatą część społeczeństwa i dolną tę która nie miała tyle szczęścia. Wy żyjecie na dole, ale macie plan na wielki skok – który pozwoli się wam wzbogacić kosztem możnych. Co mogłoby pójść nie tak?

Komu bije dzwon

Lata 20. XIX wieku. Grupa ludzi spotyka się w pociągu zmierzającym do miejscowości Georgetown pod Bostonem. Każdy z nich udaje się tam w innym celu, ale szybko przekonują się, że choć zmierzają tam z różnych powodów mają wspólne miejsce docelowe – miejscowy kościół.

Wilcza nora / S jak Szpital

Do wyboru dwie przygody, w zależności od preferencji grupy. Jedna nieco bardziej liniowa i skradankowa (z zestawu startowego do systemu) – poszukiwanie uciekinierów, którzy ukradli zapasy grupy (akcja przygody dzieje się około 1,5 roku po „apokalipsie”). Druga bardziej otwarta i (potencjalnie) bardziej intensywna – wyprawa na ratunek koleżanki, która wybudziła się po operacji (przygoda ma miejsce na samym początku „apokalipsy”).

GODAI RPG – Nanbanjin

Na wyspie Kaminame pojawia się armada obcych statków. Cesarz wysyła Was – elitarny oddział dyplomatyczny – by zbadać ich zamiary. Czy Nanbanjin to wrogowie, czy posłańcy pokoju? Droga wiedzie przez niebezpieczny Las Demonów, gdzie Yokai są niespokojne… Czekają Was: śledztwa, konfrontacje, grzmiące artefakty i pojedynki o honor. Wciel się w Samuraja, Maga, Ninja lub Kupca i odkryj sekrety świata Godai RPG!

LARP „Umarł Lord, niech żyje…”

Malore było przez lata dość spokojną okolicą aż do niedawna, jednak ostatnie miesiące
były tragiczne. Jakaś bestia zaczęła zabijać panny z okolicznych domostw, znikały służki z
zamku, a krwawe ślady znaczyły bruk. Nie jeden wojak który próbował zaczaić się na bestię
skończył ze skręconym karkiem. W tych tragicznych czasach dokonało się kolejne złe
zrządzenie losu – pożar w wieży, który pochłonął życie Lorda Edgara, władcy Malore. Z
okolicznych ziem zaczęła zjeżdżać się szlachta, aby złożyć wdowie kondolencje, a zarazem
uczestniczyć w stypie, na którą miał przybyć też przedstawiciel Króla, jego syn,
Książę Leopold. Z tego co słuchy mówią to właśnie on ma zadecydować co stanie się z
ziemiami które zostawił po sobie bezdzietny Lord Edgar.

Twoja Pierwsza Sesja RPG

Chcesz zacząć przygodę z RPG? Zostać mistrzem gry lub graczem? Odwiedź naszą strefę i zagraj w Nosacze Grę Fabularną – system przyjazny początkującym – po obu stronach ekranu mistrza gry! Przyjdź z ekipą do 5 osób, a nasza załoga pomoże Wam wystartować z sesją i w razie potrzeby będzie Wam służyć radą i pomocą! RPGi nie muszą być trudne i nie trzeba być mistrzem, żeby mieć radość z gry.

LARP „Kielcensztajn”

Kielcensztajn to gra RPG/LARP w stylu Braunstein, przenosząca graczy do Kielc A.D. 1655, w sam środek chaosu wywołanego przez zbliżające się wojska Potopu Szwedzkiego. Miasto staje na krawędzi zagłady, a Ty wcielasz się w jego mieszkańca – kupca, bankiera, starosty, strażnika, a nawet jednego z zakonników z Klasztoru na Karczówce – próbując przetrwać, negocjować, ukrywać się lub wykorzystywać sytuację dla własnych celów. A część mieszkańców sprzyja Szwedom i wręcz oczekuje ich wojsk! Nie ma tu z góry ustalonego bohatera ani sztywnego scenariusza; fabuła rozwija się dynamicznie w zależności od decyzji graczy, a Mistrz Gry reaguje na ich działania, tworząc immersyjne doświadczenie pełne moralnych dylematów, politycznych intryg i walki o przetrwanie w cieniu historii.

Scyzo-Mapa Fantasy 🙂


scyzorykon • scyzorkon • scyzoryk
🙂

#scyzo